Forum Forum projektu "Równi i Zintegrowani" Strona Główna Forum projektu "Równi i Zintegrowani"
www.rizorzesze.fora.pl
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

TROCHĘ O BAJKACH W ŻYCIU DZIECKA

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum projektu "Równi i Zintegrowani" Strona Główna -> Forum Równi i Zintegrowani
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mirka




Dołączył: 30 Wrz 2009
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Orzesze
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 10:43, 13 Sty 2011    Temat postu: TROCHĘ O BAJKACH W ŻYCIU DZIECKA

Bajki w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym mogą pełnić różne funkcje; pocieszyciela, mogą pomagać a jednocześnie stowic lepszą drogę dotarcia do dziecięcego świata wewnętrznych przeżyć, emocji i uczuć. Bajka zaczyna być potrzebna dziecku już w wieku ok. 4 roku życia, ponieważ w tym momencie rozwojowym po raz pierwszy przekracza ono świadomie istotny etap w życiu, w którym traci tzw. wczesnodziecięce królestwo. Rodzice przestaja być wtedy na każde zawołanie i zaczynają stawiać wymagania. Realistyczne tłumaczenia, że wymogi czy zakazy przydadzą się dziecku w przyszłości są w takiej sytuacji pozbawione sensu i nie przynoszą pożądanych rezaultatów, gdyż w tym wieku nie istnieje coś takiego jak perspektywa przyszłości.
Rozwiązaniem, pomagającym dziecku w przyswojeniu reguł dorosłego świata, jest wtenczas bajka, która dostarcza dzieciom symbolicznej odpowiedzi na kluczowe pytania oraz pokazuje, jak własnym wysiłkiem odzyskać poczucie bezpieczeństwa na nowym etapie rozwoju.
Wiek przedszkolny to okres tworzenia się nawyków, kształtowania wielu procesów uczuciowych i umysłowych. Właśnie wtedy należy dostarczać dziecku wartościowej, odpowiedniej dla niego literatury.
Dzieci lubia wracać do wcześniej poznanych bajek; przeżywając na nowo rzeczywistość bajkową, uczą się i utrwalają schematy zachowań.
Badania psychologiczne dowiodły, że bajka jest skuteczna i zmienia zachowanie dziecka jeśli jest symboliczna, niesie morał i jest dla dziecka interesującą.
Te cele spełnia PROGRAM LITERACKI z projektu "KLUCZ DO UCZENIA SIĘ". Dzieci angażują się uczuciowo we wszystkie zdarzenia w bajce, ulegają projekcji własnych pragnień i dążeń, których nie mogą zrealizować w rzeczywistym świecie.
Nie można przecenić walorów tego modułu, zachęcam nauczycielki oraz rodziców do dzielenia się własnymi spostrzeżeniami.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum projektu "Równi i Zintegrowani" Strona Główna -> Forum Równi i Zintegrowani Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin