Forum projektu "Równi i Zintegrowani"
www.rizorzesze.fora.pl
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum Forum projektu "Równi i Zintegrowani" Strona Główna
->
Forum Równi i Zintegrowani
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Jakaś kategoria
----------------
Forum Równi i Zintegrowani
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Mirka
Wysłany: Czw 10:43, 13 Sty 2011
Temat postu: TROCHĘ O BAJKACH W ŻYCIU DZIECKA
Bajki w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym mogą pełnić różne funkcje; pocieszyciela, mogą pomagać a jednocześnie stowic lepszą drogę dotarcia do dziecięcego świata wewnętrznych przeżyć, emocji i uczuć. Bajka zaczyna być potrzebna dziecku już w wieku ok. 4 roku życia, ponieważ w tym momencie rozwojowym po raz pierwszy przekracza ono świadomie istotny etap w życiu, w którym traci tzw. wczesnodziecięce królestwo. Rodzice przestaja być wtedy na każde zawołanie i zaczynają stawiać wymagania. Realistyczne tłumaczenia, że wymogi czy zakazy przydadzą się dziecku w przyszłości są w takiej sytuacji pozbawione sensu i nie przynoszą pożądanych rezaultatów, gdyż w tym wieku nie istnieje coś takiego jak perspektywa przyszłości.
Rozwiązaniem, pomagającym dziecku w przyswojeniu reguł dorosłego świata, jest wtenczas bajka, która dostarcza dzieciom symbolicznej odpowiedzi na kluczowe pytania oraz pokazuje, jak własnym wysiłkiem odzyskać poczucie bezpieczeństwa na nowym etapie rozwoju.
Wiek przedszkolny to okres tworzenia się nawyków, kształtowania wielu procesów uczuciowych i umysłowych. Właśnie wtedy należy dostarczać dziecku wartościowej, odpowiedniej dla niego literatury.
Dzieci lubia wracać do wcześniej poznanych bajek; przeżywając na nowo rzeczywistość bajkową, uczą się i utrwalają schematy zachowań.
Badania psychologiczne dowiodły, że bajka jest skuteczna i zmienia zachowanie dziecka jeśli jest symboliczna, niesie morał i jest dla dziecka interesującą.
Te cele spełnia PROGRAM LITERACKI z projektu "KLUCZ DO UCZENIA SIĘ". Dzieci angażują się uczuciowo we wszystkie zdarzenia w bajce, ulegają projekcji własnych pragnień i dążeń, których nie mogą zrealizować w rzeczywistym świecie.
Nie można przecenić walorów tego modułu, zachęcam nauczycielki oraz rodziców do dzielenia się własnymi spostrzeżeniami.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin