Autor Wiadomość
agasza
PostWysłany: Sob 12:16, 01 Maj 2010    Temat postu:

"Spontaniczne wybuchy twórczości genialnych jednostek zgasłyby, jak płomień w bezpowietrznej przestrzeni, gdyby nie znalazły istotnego oddźwięku w głębokim zrozumieniu i umiłowaniu sztuki wśród najszerszych warstw ludności"
K. Szymanowski
Mirka
PostWysłany: Śro 9:08, 21 Paź 2009    Temat postu: ZAJĘCIA Z "WYDŁUŻENIA"

SKĄD SIĘ BIERZE MUZYKA?
Do napisania nowego tematu skłoniła mnie niedawna lektura artykułu w miesięczniku "Bliżej przedszkola" oraz tematyka zajęć prowadzonych przeze mnie w ramach "wydłużenia" ( t. muzyczna).
Zalewająca nas powszechnie sieczka muzyczna, ze złą harmonią, rytmem, bez wartości tekstowych sprawia, że najmłodsi jej odbiorcy - dzieci - utrwalają w sobie przekonanie, że hip-hop i lichy pop jest tym gatunkiem muzycznym, któremu należy poświęcić swoje zainteresowania muzyczne. Serwowana przez telewizję muzyka w uzupełnieniu z jej warstwą zewnętrzną ( błyszczące ciuchy, światła, stada tancerzy) stanowi jasny przekaz młodemu odbiorcy, że taki gatunek jest jedyny i najlepszy.
A przecież u naszego boku; rodziców i nauczycieli, rośnie młode pokolenie, które czeka, żebyśmy przekazali mu prawdziwą wartość, rozbudzili jego wrażliwość,wskazali drogę do odkrywania piękna. I za to też trzeba wziąć odpowiedzialność. Nie pozwólmy tkwić dzieciom w muzycznym hałasie i sieczce, nic nie znaczących słów. Powinniśmy kształtować kulturę muzyczną od najmłodszych lat w oparciu o najlepsze wzorce. A dzieci stanowią bardzo dobry i wdzięczny materiał; lubią śpiewać, grać, naśladować. W naszej tradycji muzycznej są ogromne możliwości; utwory muzyki klasycznej, które można przedstawiać z dziećmi ruchem, obrazem plastycznym; to wszystko w zasięgu ręki i bez nakładów finasowych. Trzeba tylko chcieć.
Wiele dzieci sądzi, że muzyka bierze się z komputera i telewizora.... a przecież istnieją instrumenty muzyczne, z których można wydobywać "żywą" muzykę. Na naszych zajęciach dzieci uwielbiają grać, bawić się w orkiestrę i nie wymaga to specjalnego przygotowania; instrumenty można zrobić z zużytych puszek, kubków, gumek-recepturek.
Muzyka to świat wspaniałych doznań, która rodzi w dzieciach wrażliwość, której nic w późniejszym życiu nie zdoła zatrzeć.
Rodziców, którzy są zainteresowani sposobami wykonania domowych instrumentów muzycznych zachęcam do kontatku. Nauczycieli, którzy prowadzą w ramach "wydłużenia" inne tematyczne zajęcia zachęcam do dzielenia się na forum swoimi spostrzeżeniami.
Nasze dzieci będą miały zawsze kontakt z muzyką; a z jaką muzyką - zależy od nas. Warto uczynić mały wysiłek!
Nie pozwólmy, aby wyrosły w przekonaniu, że muzyka bierze się z komputera!
[/u][/b]

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group