Autor Wiadomość
Mirka
PostWysłany: Czw 9:07, 23 Wrz 2010    Temat postu:

WITAMY WSZYSTKICH UŻYTKOWNIKÓW FORUM W KOLEJNYM ROKU TRWANIA PROJEKTU!
Przed nami kolejny rok realizacji zajęć z KLUCZA DO UCZENIA SIĘ; na spotkaniach z rodzicami każda placówka z pewnością omówiła istotę programu a rodzice zapoznali się z materiałami dopracy w domu. Moduły, ktore są wprowadzane za zajęciach mają na celu rozwój umiejetności uczenia się dzieci ale rodziców mają zachęcać do stawiania pytań.
Pakiet "Pomysły dla rodziców" - to ważny element komunikacji nauczycieli z rodzicami; problemy mogą byc rozwiązywane podczas rozmowy rodzica z nauczycielem na terenie placówki.
Najwazniejszym jednak elementem wydaje mi się jednak zaangażowanie rodziców w sposób praktyczny w proces uczenia sie swoich dzieci poprzez zabawne gry oraz inne czynności związane z każdym aspektem metody KdU.
Wszystkie zabawy i czynności wg pomysłów z książki utrwalają prace, która została wykonana w przedszkolu.
Zachęcam zatem gorąco do wykorzystania pakietu w codziennej zabawie rodzica z dzieckiem w domu.
Pozdrawiam i życzę wiele satysfakcji z zabawy.
Agnieszka Szafraniec
PostWysłany: Pon 16:46, 28 Cze 2010    Temat postu: Gry Rozwijające

Moduł „Gry rozwijające” pomaga dzieciom w rozwijaniu umiejętności kreatywnego rozwiązywania różnych problemów, szukania własnych rozwiązań a także sprawdzania, czy te rozwiązania są praktyczne. Dzieci uczą się patrzeć na określoną prostą cechę i wizualizować całą konstrukcję. Uczą się analizować, jak zmienia się dana sytuacja jeśli zastosujemy do niej zestaw zasad. Program kładzie głównie nacisk na umiejętności językowe i komunikatywne ale też na pomaganiu dzieciom w uczeniu się koncentracji, rozpoznawaniu symboli oraz w rozwoju umiejętności społecznych i emocjonalnych, jakich potrzebują do współpracy zarówno w małych, jak i w większych grupach.


Program „Gry rozwijające” oferuje ćwiczenia, które zachęcają dzieci do rozwijania oraz wyrażania uczuć i pomysłów o świecie w różnych kontekstach. Obejmuje on oglądanie rysunków schematycznych i wizualizowanie szeregu możliwych rysunków lub historii, korzystanie z figur geometrycznych do tworzenia różnych obiektów, wizualizowanie i tworzenie swoich własnych pełnych rysunków w oparciu o schematy oraz niekompletne obrazy.
We wszystkich zadaniach dzieci powinny udzielać różnych odpowiedzi, przy czym zachęca się je do dzielenia się swoimi pomysłami, do słuchania wypowiedzi innych dzieci oraz przedstawiania swoich opinii na dany temat.
Najistotniejszą cechą tych ćwiczeń jest nacisk na zachęcanie dzieci do badania szeregu potencjalnych rozwiązań dla każdego zadania, zarówno poprzez wnikliwe organizowanie wykorzystywanych materiałów, jak i zachęcanie ich do prezentacji kilku własnych pomysłów.

Są także organizowane ćwiczenia, które wymagają wyszukiwania błędów na obrazkach czy znajdowania rozbieżności; dopasowywanie obrazków pokazujących problemy do obrazków przedstawiających rozwiązania, ustalania kolejności chronologicznej oraz rozumienia szeregu wydarzeń przy użyciu logiki przyczynowo – skutkowej (jeżeli/to).

Gry Rozwijające celowo i systematycznie skupiają się na kluczowych poznawczych procesach symbolizacji, modelowania, analizy logicznej i twórczej ekspresji.

W szczególności program ten skupia się na umiejętnościach językowych i komunikatywnych oraz na pomaganiu dzieciom w koncentrowaniu się, rozpoznawaniu symboli i rozwijaniu umiejętności społecznych i emocjonalnych, jakich potrzebują do współpracy w małych i większych grupach.

źródło: www.kluczdouczeniasie.pl
BasiaR
PostWysłany: Pią 14:21, 25 Cze 2010    Temat postu:

Mój synek też bierze udział w zajęciach z KDU. Niestety sam nie opowiada mi zbyt dużo na ten temat, ale dzięki temu, że zawsze program zajęć z klucza w danym miesiącu jest wywieszony do informacji rodziców wiem o czym są w danym dniu zajęcia. Zawsze przy odbieraniu go do domu, z uśmiechem na twarzy relacjonował mi, że był dziś "na kluczu" i że było bardzo fajnie. Muszę przyznać, że najwięcej emocji u synka wywołało przygotowanie albumu rodzinnego. Codziennie musieliśmy przeglądać i opowiadać (m.in. o tym kto jest na zdjęciach, jakie uroczystości, święta rodzinne są uwiecznione na zdjęciach, itp.). Cieszę się bardzo, że my - rodzice mieliśmy możliwość korzystania z pomocy w postaci książki, z której mogliśmy czerpać sporo pomysłów do ciekawych zabaw i wspólnych zajęć w domu. Uważam, że program jest świetny i cieszę się bardzo, że synek mógł w nim uczestniczyć!
Estell
PostWysłany: Śro 19:42, 16 Cze 2010    Temat postu:

Tak, prowadzenie klucza z modułu "Program Literacki" wymagało ode mnie dużego zaangażowania w przygotowywanie scenerii, scenografii, rekwizytów- wszystko po to, aby dzieciom umożliwić jak najsilniejsze"przeżycie" omawianej bajki. To miłe, że Rodzice to zauważają. Dodam jeszcze, że to właśnie dzięki Wam Rozicom, miałam możliwość zdobycia kilku potrzebnych rekwizytów typu: 3 łóżeczka różnej wielkości do bajki "Złotowłosa i trzy niedzwiadki". Współpraca na linii Rodzic-dziecko-nauczyciel jest bardzo ważnym elementem pracy przedszkola, dzięki któremu można wiele osiągnąć- dla dobra naszych dzieci.
AleksandraBroja
PostWysłany: Pon 23:35, 07 Cze 2010    Temat postu:

Moja Córka bardzo lubi zajecia z modułu "Program literacki". Omawiane bajki zna prawie na pamieć i opowiada je swojemu młodszemu bratu. Najbardziej lubiła tę o świnkach.
Bardzo spodabał jej sie również pomysł przygotowania albumu rodzinnego na zajecia "Ty-Ja- Świat".
Jestem przekonana, że wiekszość dzieci lubi zajecia z KDU i że jest to nie tylko zasługa samej metody ale także zaangażowania nauczycielek w przygotowanie i przeprowadzenie zajęć!
Gość
PostWysłany: Pią 9:34, 04 Cze 2010    Temat postu:

Jestem nauczycielem prowadzącym zajęcia z modułu: "Program Literacki".
Z moich obserwacji wynika, że dzieciaki "uwielbiają" właśnie ten moduł z uwagi na to, iż świat bajek jest im bardzo bliski. Z wielkim zaangażowaniem biorą udział w zajęciach. Na każdą bajkę przeznaczonych jest 5 zajęć:(wprowadzenie do bajki, zrozumienie bajki, modelowanie kinestetyczne przy użyciu mediatorów zewnętrznych, modelowanie wizualno przestrzenne bajki oraz werbalizacja i teatralne przedstawienie bajki z zastosowaniem modelu wizualno-przestrzennego). Cykliczność prowadzenia tych zajęć wpływa bardzo korzystnie na dziecko w wieku przedszkolnym. Rozwija jego wyobraźnię, pobudza logiczne myślenie, dostarcza wielu pozytywnych emocji i wrażeń, przygotowuje do nauki czytania i pisania (np. gdy dziecko ma za zadanie ułożyć w odpowiedniej kolejności poszczególne epizody bajki z zachowaniem prawidłowego kierunku: od lewej do prawej) jak również wprowadza je w świat matematyki ucząc np. wielkości relatywnych, porządkowania figur. Dodam jeszcze, że najbardziej dzieciom podoba się ostatnie czyli 5-te zajęcie z danej bajki, w którym to dzieci same wcielają się w role bohaterów omawianej bajki. Odpowiednia scenografia przygotowane przez nauczyciela oraz rożne atrybuty pozwalają dzieciom na niesamowite przeżycia teatralne jak również systematyzują treść i przesłanie bajki.
Estell
PostWysłany: Śro 13:22, 02 Cze 2010    Temat postu: Program Literacki - kilka słów o module

Program Literacki (ang. „Story Grammar”™) realizuje określony zestaw procedur (modelowanie wizualno-przestrzenne), które mają pomóc małym dzieciom w rozwinięciu zamiłowania do słuchania bajek, poznanie ich języka oraz dogłębne zrozumienie struktury bajki.
Wszystkie małe dzieci lubią słuchać bajek, ale czy rzeczywiście je rozumieją? Czy też reagują po prostu na to, że osoba dorosła czyta im lub opowiada bajkę? Czasami czytamy coś interesującego, co jest niezrozumiałe dla dzieci. Musimy mieć pewność, że dzieci są w stanie zrozumieć opowieść. Jeżeli opowiadamy im bajki, rozumienie pojawia się stopniowo. Ale czy istnieje możliwość przyspieszenia tego procesu? Zobaczmy sami!
Nauczenie się, jak opowiadać bajkę, to proces stopniowy. Jak można go ułatwić? Zaczynamy od głębokiego emocjonalnego zaangażowania dzieci w historię, aby sprawić by dobrze zrozumiały fabułę bajki. Gdy dzieci słuchają opowiadania, rozwijamy ich uwagę skupioną. Ale skąd możemy być pewni, że dzieci nas słuchają? Może się nam wydawać, że słuchają, ale jak możemy mieć pewność, że nie mylą o czymś innym? A może faktycznie słuchają bajki, ale czy jesteśmy pewni, że są w stanie określić kluczowe wydarzenia bajki?

Esencją odtwarzania, opowiadania bajki jest umiejętność pamiętania o jej strukturze; w bajkach często wydarzenia powtarzają taką samą konstrukcję.

Następnie wykorzystujemy bardzo skuteczny proces, nazywany modelowaniem wizualno-przestrzennym, który pomaga małym dzieciom w zrozumieniu zawartości i kolejności wydarzeń w opowiadaniu (działania) oraz określeniu relacji pomiędzy postaciami. W modelowaniu wizualnym zastępujemy jedną grupę przedmiotów (bajkowych bohaterów i przedmioty) inną grupą przedmiotów (namacalnymi formami geometryczne) i pomagamy dzieciom stworzyć mentalne powiązanie pomiędzy przedmiotami prawdziwymi a formami geometrycznymi. Pozwala to dzieciom trzymać w rękach przedmioty i postaci, które pojawiają się w opowiadaniu – przedmioty, które w istocie są wyobrażone i nieuchwytne.

Modelowanie wizualno-przestrzenne jest procesem złożonym, ponieważ dzieci wykorzystują sekwencje przestrzenne do oznaczania kolejności wydarzeń w czasie. Ćwiczenie to ma szczególną wartość w rozwijaniu umiejętności myślenia abstrakcyjnego. Pomaga ono w analizowaniu podstawowych wydarzeń w opowiadaniu. Dzieci tworzą modele wizualne opowiadania i następnie korzystają z nich do przypomnienia sobie opowiadania i odtworzenia bajki możliwie samodzielnie.

Dajemy dzieciom praktyczne, namacalne wsparcie w rozwijaniu kontroli ich uwagi i myślenia. Tym samym dostarczamy im specjalny materiał – „zewnętrznych pośredników”, którzy pomogą małym dzieciom zatrzymać w pamięci strukturę opowiadania.

Wybieranie i pokazywanie figur zastępczych pomaga dzieciom w skupieniu i utrzymaniu uwagi. Poruszanie przedmiotami pozwala im na odgrywanie najważniejszych wydarzeń z bajki. Tacy „zewnętrzni pośrednicy” pomagają dzieciom skupić się oraz zapamiętać ważne cechy i kluczowe wydarzenia, zamiast takich, które rzucają się w oczy oraz pomagają im w organizowaniu swojej uwagi i czynności umysłowych.
Małym dzieciom największą trudność sprawia zapamiętanie struktury opowiadania. Model wizualny to plan odtworzenia bajki. Jeśli dziecko zna strukturę bajki, staje się ono bardzo aktywne podczas opowiadania. Celem nauczyciela jest wspieranie dzieci w odtwarzaniu modeli wizualnych stworzonych przez nauczyciela i następnie, stopniowe umożliwienie dzieciom stworzenia ich własnych modeli wizualnych.
źródło: www kluczdouczeniasie pl
Agnieszka Szafraniec
PostWysłany: Sob 20:32, 29 Maj 2010    Temat postu: Matematyka sensoryczna - kilka słów o programie

Każdy z nas wie, że dzieci uczą się świata za pomocą zmysłów. W trzecim roku życia zaczynają wykorzystywać pojedynczy przedmiot jako najbardziej charakterystyczny dla konkretnej cechy:
koloru - wszystko, co jest żółte, to słoneczko, co zielone - to trawka;
kształtu - okrągłe to piłeczka.
Program "Matematyka sensoryczna" prowadzi je dalej:

- Uczy dzieci zwracać uwagę na wizualne właściwości przedmiotów, takie jak kształt i kolor i nazywać je. Dzieci uczą się swobodnie posługiwać pojęciami dotyczącymi koloru i kształtu w obserwacji otaczającego je świata. Na przykład ukrywają myszkę przed kotem szukając drzwi do domku w odpowiednim kolorze. W efekcie tych zabaw dzieci rozpoznają, sprawnie się posługują i nazywają 7 kolorów ze spektrum barw (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, błękitny, granatowy, fioletowy)- celem zabaw nie jest przede wszystkim nauczenie dzieci nazw kolorów i kształtów, lecz dostrzegania, rozróżniania i posługiwania się tymi normami.

- Dzieci poznają również podstawowe figury geometryczne będące Figurkowymi Ludzikami i nazywające się Kwadrat, Koło, Trójkąt, Owal i Prostokąt. Każde z nich lubi określony kształt i dzieci pomagają im znaleźć ulubione przedmioty.

- Uczy dzieci systematyzować normy sensoryczne - dzieci poznają odcienie kolorów, grupują je w ciepłe, zimne, jaskrawe, nadają im konotację emocjonalną. Poznają różnego rodzaju formy podstawowych figur geometrycznych - widzą np., że trójkąty mogą się między sobą różnić nie tylko wielkością, ale i rozwarciem kątów - wszystko to dzieje się w zabawie, bez użycia analizy matematycznej, która pojawi się dopiero w szkole.

- Dzieci poznają różne parametry wielkości - wysokość, szerokość i długość. Tworzą szeregi wielkości rosnące i malejące. W efekcie stosowania ich w wielu zabawach, dzieci poznają nazwy tych parametrów, swobodnie się nimi posługują, dogłębnie je rozumieją. Jest to efektem wprowadzania tych norm w różnorodnych kontekstach zabawowych jako element absorbujących dla dziecka czynności.
- Uczy porównywać przedmioty pod względem różnych cech, poznają pojęcia "podobny" i "taki sam".

- Uczy grupować przedmioty pod względem różnych cech.

W efekcie stosowania programu "Matematyka sensoryczna" dzieci są przygotowane do stosowania abstrakcyjnych operacji myślowych, których trzeba dokonywać na późniejszych etapach edukacji - matematyka dla niektórych, szczególnie uzdolnionych dzieci, staje się pasją, dla innych jej nauka w szkole podstawowej, gimnazjum, liceum jest dużo łatwiejsza.

Jako nauczyciel prowadzący z dziecmi program "Matematyka Sensoryczna" mogę również dodac, że praca z tym programem dostarcza zarówno dzieciom jak i mnie bardzo wiele satysfakcji. Program zawiera bardzo wiele barwnych, ciekawych pomocy dydaktycznych. Bardzo proszę innych nauczycieli a przede wszystkim rodziców, o krótką wypowiedź na temat tego programu Smile
Róża
PostWysłany: Sob 0:47, 08 Maj 2010    Temat postu:

Panie Sławku.
Teraz doczytałam, że córka jeszcze będzie w projekcie w przyszlym roku Smile; jeżeli chodzi o zajęcia z klucza w szkole, to o ile mi wiadomo, szkoły kilka tat temu (chyba 2 lata temu) w ramach bardzo krótkiego projektu (3 miesiące?) zakupiły moduły Motyli z KDU (motyle to wyższy poziom zajęć - przedszkola na początku pracują na Gąsienicach); niestety nie wiem, jaki jest dalszy los zajęć z tego cyklu; obawiam się że po 3 miesiącach nie były już kontynuowane Sad ale o to proszę dopytać w szkołach - mam nadzieję, że jednak są wykorzystywane nadal a jak nie są to może znów będą Smile; nie wiem też, czy wszystkie podstawówki miały zakupione moduły - napewno SP4, SP5, SP8, SP9 i SP10
agnieszka m-m
PostWysłany: Sob 13:07, 01 Maj 2010    Temat postu:

Jestem nauczycielką prowadzącą zajęcia z modułu "Ty-Ja-Świat”
Na podstawie zgromadzonym już informacji o świecie u dzieci w wieku przedszkolnym dokonuje się faza intensywnego zadawania pytań "Dlaczego?" („Dlaczego ptaki odlatują, a liście spadają? Dlaczego musimy nosić płaszcze zimą? Gdzie śpią zwierzęta? Z czego zrobione są rzeczy? Co dzieje się z jedzeniem, gdy je zjadamy?”). Program zapewnia bogaty zestaw materiałów, które pomagają małym dzieciom w konstruowaniu i rozszerzaniu rozumienia najbliższego otoczenia oraz najistotniejszych relacji, jakie występują w świecie przyrody. Ułatwia im rozbudzić swoją ciekawość i utrzymać ją przy życiu. Pomaga również rozwijać szacunek dla natury, kładąc podstawy, na których dzieci będą w stanie później zbudować bardziej złożone zrozumienie kwestii, związanych ze środowiskiem i ekologią.
Tematy stopniowo stają się coraz szersze i obejmują zrozumienie lokalnego środowiska, bezpieczeństwa na drodze, koncepcji rodziny, informacji o rodzinie oraz relacji wewnątrz niej panujących, tematy dotyczące zwierząt, roślin i materiałów wykorzystywanych w przedmiotach codziennego użytku, anatomii człowieka i funkcjonowania poszczególnych układów w ciele człowieka a także zagadnienia czasu, pogody i pór roku.
sławek
PostWysłany: Sob 12:45, 01 Maj 2010    Temat postu:

Witam serdecznie. moje czteroletnie dziecko bierze udział w zajęciach klucza do uczenia się. Dostrzegam bardzo wiele korzyści płynących z tego faktu moje dziecko jest również zachwycone zajęciami chciałbym się więc dowiedzieć czy istnieje jakakolwiek możliwość kontynuacji udziału mojego dziecka w tym programie w przyszłym roku?
W internecie wyczytałem również że zajęcia z klucza są także prowadzone w szkołach podstawowych, czy w Orzeskich szkołach prowadzi się takie zajęcia? pozdrawiam Smile
Natalia
PostWysłany: Sob 12:38, 01 Maj 2010    Temat postu:

Moja córka uczęszcza na zajęcia z Klucza do Uczenia się. Bardzo często i chętnie opowiada, co dzieje się na zajęciach. W domu często bawimy się wykorzystując pomysły z książki. Bardzo lubimy zabawy z programu Ty - Ja - Świat. Zarówno moja córka jak i ja uczymy się dzięki tym zabawom kreatywności Smile
Agnieszka Szafraniec
PostWysłany: Czw 21:13, 08 Kwi 2010    Temat postu:

„Ty – Ja – Świat” – kilka słów o programie.

Niemowlęta i małe dzieci reagują na zróżnicowane i zdumiewające bodźce zmysłowe, których dostarcza im środowisko naturalne. W wieku przedszkolnym, to, czego dzieci dowiedziały się już o świecie, wywołuje fazę intensywnego zadawania pytań „Dlaczego?”.
Program „Ty – Ja – Świat” korzystając z tej właśnie naturalnej ciekawości dzieci oraz dostarczając zestawu różnorodnych materiałów pomaga dzieciom w konstruowaniu i rozszerzaniu rozumienia najbliższego otoczenia a także istotnych relacji, jakie występują w świecie przyrody. Ponadto pomaga rozwijać szacunek dla natury i ułatwia rozbudzanie ciekawości dzieci.
Program „Ty – Ja – Świat” umożliwia dzieciom uczenie się o sobie jako istocie fizycznej, emocjonalnej i społecznej. Główne korzyści z niego wynikające to:
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie oraz rozumienie ich wpływu na życie zwierząt, ludzi i roślin;
- uczenie się tego „kim jestem” w kontekście fizycznym, poznawczym, emocjonalnym i społecznym;
- poznanie podstawowych zasad funkcjonowania w środowisku społeczno – przyrodniczym;
- uczenie się odczytywania symboli i posługiwania się nimi w codziennym życiu;
- analizowanie zmian zachodzących w środowisku przyrodniczym;
- doświadczanie zmienności w przyrodzie – poznanie naturalnego rytmu przyrody (pory dnia, pory roku),
- rozwijanie umiejętności nazywania różnych stanów emocjonalnych;
- uczenie się empatii, czyli współodczuwania;
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji u innej osoby przez obserwacje gestów i wyrazów twarzy;
- poznawanie siebie, swojego organizmu i własnych emocji;
- dostrzeganie różnic płci;
- rozumienie znaczenia rodziny w życiu każdego człowieka;
- zaspakajanie poczucia własnego bezpieczeństwa;
- poznawanie swojego miejsca w rodzinie a także w grupie rówieśniczej;
- wzmacnianie poczucia własnej wartości;
- kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji.
Program „Ty – Ja – Świat” pomaga dzieciom w rozwijaniu wiedzy i zrozumienia. Kształtuje twórczą ekspresję, logiczne myślenie, a także rozwija umiejętności komunikowania się i niektóre kompetencje matematyczne.
Zachęcam nauczycielki oraz rodziców do podzielenia się z nami spostrzeżeniami i wrażeniami z pracy z programem Ty – Ja – Świat.

Źródło: www kluczdouczeniasie pl
Mirka
PostWysłany: Pią 11:59, 30 Paź 2009    Temat postu:

DRODZY RODZICE i NAUCZYCIELE!
Za nami dwa miesiące pracy programem "KLUCZ DO UCZENIA SIĘ". W tym czasie niewątpliwie zapoznali sie Państwo z zagadnieniami zawartymi w programie. Podzielcie się z nami na forum waszymi spostrzeżeniami. Czekamy Smile
Róża
PostWysłany: Sob 23:45, 17 Paź 2009    Temat postu:

KDU nie tylko jest realizowany w coraz większej liczbie przedszkoli; jest coraz częściej postrzegany jako alternatywna metoda realizacji nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego; więcej na stronie www.kluczdouczeniasie.pl w zakładce aktualności lub w czaspiśmie "Bliżej przedszkola" - numer wrześniowy, który mogą Państwu udostępnić dyrektorki przedszkoli, do których uczęszczają Wasze dzieci.

Róża - koordynator projektu i nauczyciel prowadzący zajęcia z KDU.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group