Forum Forum projektu "Równi i Zintegrowani" Strona Główna Forum projektu "Równi i Zintegrowani"
www.rizorzesze.fora.pl
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Trochę o gotowości szkolnej dziecka

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum projektu "Równi i Zintegrowani" Strona Główna -> Forum Równi i Zintegrowani
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Agnieszka Szafraniec




Dołączył: 08 Kwi 2010
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Orzesze
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 21:03, 29 Cze 2011    Temat postu: Trochę o gotowości szkolnej dziecka

Pojęcia „gotowość szkolna” i „dojrzałość szkolna” używa się zamiennie zarówno w teorii jak i w praktyce edukacyjnej. Gotowość szkolną można rozpatrywać w aspekcie najbliższego rozwoju dziecka, zaś dojrzałość szkolną w kontekście aktualnego jego rozwoju. Podstawą tego rozróżnienia jest rozumienie istoty mechanizmów rozwojowych dziecka. Strefa najbliższego rozwoju to obszar gotowości dziecka do zdobywania kompetencji będących w zasięgu jego możliwości, natomiast strefa aktualnego rozwoju dziecka to mapa kompetencji dobrze przez nieopanowanych oraz tych funkcji, które dopiero dojrzewają.
Barbara Wilgocka – Okoń dojrzałość szkolną wiąże ze zmianami rozwojowymi, które mają spontaniczny charakter i wiążą się z samym dojrzewaniem biologicznym organizmu. Kierowanie rozwojem przypisuje złożonemu mechanizmowi biologicznemu – dojrzewaniu, dojrzałość natomiast traktuje jako etap w procesie rozwoju, który charakteryzuje się wrażliwością na oddziaływania zewnętrzne, które mogą modyfikować kierunek i dynamikę zmian, jakie zachodzą w rozwoju. Gotowość szkolną wiąże zaś z istnieniem „możliwości ćwiczenia, kształtowania pewnych właściwości dziecka, stwarzającą szansę osiągnięcia dojrzałości szkolnej”.
S. Szuman dojrzałość szkolną wiąże z osiągnięciem przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który czyni je podatnym i wrażliwym na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie pierwszej.
W podobny sposób pojęcie „dojrzałość szkolna” definiuje W. Okoń, który uważa, że jest to osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, jaki umożliwia mu udział w życiu szkolnym i opanowanie treści programowych klasy pierwszej.
Dojrzałość szkolną rozpatrujemy więc w czterech aspektach:
• dojrzałość umysłowa,
• dojrzałość emocjonalna,
• dojrzałość społeczna,
• dojrzałość fizyczna.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Agnieszka Szafraniec




Dołączył: 08 Kwi 2010
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Orzesze
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 21:04, 29 Cze 2011    Temat postu: GOTOWOŚĆ UMYSŁOWA

O gotowości umysłowej dziecka do podjęcia nauki w szkole świadczy również odpowiedni stopień rozwoju mowy, który wyróżnia się:
• zróżnicowanym treściowo i formalnie słownikiem;
• występowaniem neologizmów;
• nabywaniem podstawowych form gramatycznych: koniugacji, deklinacji, przymiotników, przysłówków, zaimków;
• opanowywaniem podstawowych reguł składni;
• używaniem najczęściej krótkich zdań, rozumienie różnych struktur zdaniowych w mowie innych;
• bogatszym rozwojem mowy u dziewczynek niż u chłopców;
• występowaniem mowy sytuacyjnej, widoczne objawy mowy społecznej – pytania oceny, prośby.
Gotowość umysłowa jest to więc pewien poziom rozwoju funkcji poznawczych, takich jak spostrzeganie, myślenie, pamięć, uwaga oraz mowa, umożliwiający dziecku osiąganie dobrych wyników w nauce szkolnej.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Agnieszka Szafraniec




Dołączył: 08 Kwi 2010
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Orzesze
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 21:05, 29 Cze 2011    Temat postu: GOTOWOŚĆ EMOCJONALNO - SPOŁECZNA

Dziecko sześcioletnie jest dojrzałe w sferze emocjonalno – społecznej
w stopniu pozwalającym podjąć mu naukę w szkole, gdy:
• jest w znacznym stopniu samodzielne,
• posiada motywację do wykonywania zadań,
• chętnie i z łatwością nawiązuje kontakty,
• potrafi zgodnie współpracować w grupie z innymi dziećmi oraz z nauczycielem,
• umie podporządkować się wymogom dyscypliny szkolnej,
• wykazuje się obowiązkowością,
• jest wytrwałe,
• jest wrażliwe na opinię nauczyciela,
• cechuje się pewnym stanem równowagi nerwowej, umożliwiającej mu panowanie nad reakcjami emocjonalnymi,
• radzi sobie z emocjami w sytuacji trudnej.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Agnieszka Szafraniec




Dołączył: 08 Kwi 2010
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Orzesze
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 21:06, 29 Cze 2011    Temat postu: GOTOWOŚĆ FIZYCZNA

Dziecko wykazuje dojrzałość fizyczną, gdy:
• jego kościec i mięśnie a także narządy wewnętrzne są prawidłowo
i stosownie do wieku ukształtowane;
• ma prawidłowo ukształtowane narządy wewnętrzne i układ nerwowy, co zapewnia mu odpowiednią odporność na wysiłek fizyczny;
• posiada dobrą sprawność ruchową we wszystkich zakresach dużej i małej motoryki;
• nie ma zaburzonej koordynacji wzrokowo – ruchowej;
• ma prawidłowo funkcjonujące narządy zmysłowe i artykulacyjne;
• cechuje się dobrym stanem zdrowia;
• ma stosowną do wieku odporność na choroby i zmęczenie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Agnieszka Szafraniec




Dołączył: 08 Kwi 2010
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Orzesze
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 21:06, 29 Cze 2011    Temat postu: GOTOWOŚĆ DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA

O gotowości do nauki czytania i pisania możemy mówić, gdy dziecko:
• dokonuje analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej potrzebnej w procesie różnicowania kształtów i dźwięków a także ich rozpoznawania, porównywania i odtwarzania;
• rozumie znaczenie wyrazów, jako graficznych odpowiedników słów;
• ma orientację przestrzenną niezbędną do rozpoznawania i odtwarzania kierunków, położenia i proporcji odwzorowywanych form graficznych;
• posiada umiejętność przetwarzania obrazu graficznego na obraz ruchu;
• posiada umiejętność kontrolowania wzrokiem własnych ruchów.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Agnieszka Szafraniec




Dołączył: 08 Kwi 2010
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Orzesze
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 21:07, 29 Cze 2011    Temat postu: GOTOWOŚĆ DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI

Wskaźniki gotowości do uczenia się matematyki:
• właściwy poziom rozumowania operacyjnego;
• zdolność do funkcjonowania na poziomie symbolicznym i ikonicznym bez potrzeby do odwoływania się do poziomu działań praktycznych;
• odpowiedni stopień odporności emocjonalnej na sytuacje trudne;
• odpowiednia sprawność manualna, precyzja spostrzegania a także koordynacja wzrokowo – ruchowa.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum projektu "Równi i Zintegrowani" Strona Główna -> Forum Równi i Zintegrowani Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin