Forum Forum projektu "Równi i Zintegrowani" Strona Główna Forum projektu "Równi i Zintegrowani"
www.rizorzesze.fora.pl
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

TWÓRCZOŚĆ I KREATYWNOŚĆ

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum projektu "Równi i Zintegrowani" Strona Główna -> Forum Równi i Zintegrowani
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karina




Dołączył: 20 Wrz 2009
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 21:32, 19 Lis 2009    Temat postu: TWÓRCZOŚĆ I KREATYWNOŚĆ

Zajęcia z KDU mają wiele zalet - jedną z nich jest rozwijanie wyobraźni uczestników zajęć, uczenie jak być kreatywnym, pokazanie jak radzić sobie w zdobywaniu wiedzy i umiejętności.
Chcemy aby dzieci nauczyły się poznawać świat, aby nie bały się stawić czoła napotykanym problemom, a w swoim codziennym życiu były otwarte na nowości, ciekawe świata oraz spragnione nowych przygód i doświadczeń.
Dzieciństwo jest najlepszym w życiu okresem na kształtowanie takich właśnie postaw, zaś świadomy tego rodzic może aktywnie wspierać dziecko w jego drodze ku dorosłości.

Zachęcam do skorzystania z kilku wskazówek:

Jak rozwijać wyobraźnię dziecka???

Nasze przedszkolaki są doskonałe w wymyślaniu "niestworzonych historii", bywa, że mają wymyślonego przyjaciela a ich kreatywność wykorzystywana podczas zabaw osiąga nieraz mistrzowski poziom. Dzieje się tak dlatego, że dzieci znają tylko fragmenty rzeczywiści, a luki wypełniają wyobraźnią. W ten sposób tłumaczą sobie rzeczy dla nich niezrozumiałe, np. dlaczego odkurzacz połyka okruchy, a krzeseł nie. Fantazja pozwala także uporać się z trudnymi sytuacjami i zapanować nad swymi przeżyciami.

Wyobraźnia to coś pozytywnego - źródło nieskrępowanej twórczości dziecka, która przejawia się w zabawach typu "jestem na niby psem...", w jego rysunkach, zmyśleniach, języku.

Oto kilka propozycji zabaw rozwijających wyobraźnię:

Ale plama!

Na kartkę papieru wylej kilka kropel tuszu lub rozcieńczonej farby. Zegnij kartkę na pół, a potem ja rozłóż - powstanie kolorowy kleks. Niech teraz maluch wytęży wzrok i pomyśli, co mu ta plama przypomina. Może też, jeśli chce, coś dorysować, żeby rysunek uzupełnić.

Zwierzaki-cudaki

Grubym mazakiem narysuj na kartonie kontur jakiegoś zwierzęcia, na przykład ryby, kota, krowy. Daj dziecku kredki, flamastry, farby, kolorowy papier, kawałki bibułki. Poproś, by zmieniło zwyczajne zwierzę w stwora, jakiego świat nie widział. Rybę np. może pomalować w serduszka i doprawić jej rogi, a psu dorysować trąbę albo skrzydła. Zapytaj autora, jak się to zwierzę nazywa.

Co jeszcze z tej gazety?

Nawet stare gazety można wykorzystać do twórczej zabawy.
Przygotuj dużo gazet, taśmę klejąca i spinacze. Teraz zaproponuj dziecku, żeby zrobiło:

- coś, co można założyć na rękę;
- coś, co będzie latało;
- coś, coś można nosić na głowie;
- coś, co można dać komuś w prezencie;
- coś jeszcze, co się może przydać.

Wspaniała wyprawa

Dobra na długą jazdę samochodem albo nudę w poczekalni u lekarza. Młodszym dzieciom zaproponuj prostą i wesołą opowieść np.: "Siedzisz sobie wieczorem w swoim pokoju, a tu nagle przez otwarte okno wlatuje dywan. Siadasz na nim, a on zabiera cię w niezwykłą podróż do... "Zadaniem malucha jest dokończyć opowiadanie i wymyślić jak najciekawszą przygodę.

Dla starszego dziecka może to być opowieść z dreszczykiem - może rejs małą łódka po oceanie, zaginięcie w czasie śnieżycy w górach albo uprowadzenie przez przybyszy z obcej planety.
A żeby dziecko miało szanse wydostać się z tarapatów, wymień rozmaite przedmioty, które niby to ma ze sobą. Niektóre, np. latarka, liny czy sieci, mogą być bardzo przydatne. Przydatność innych powinna być mniej oczywista, żeby dziecko musiało się trochę pogłowić, jak z nich zrobić użytek (do czego może np. posłużyć trzepaczka do piany, widelec czy wykałaczka?)

[źródło: [link widoczny dla zalogowanych] ]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mirka




Dołączył: 30 Wrz 2009
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Orzesze
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 11:03, 20 Lis 2009    Temat postu:

Bardzo ciekawe pomysły. Zachęcamy rodziców do skorzystania z tych wskazówek, ale również do zamieszczania swoich własnych, wypróbowanych i kreatywnych zabaw z dzieckiem Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karina




Dołączył: 20 Wrz 2009
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 10:19, 15 Gru 2009    Temat postu:

Twórczość plastyczna dziecka

W wieku przedszkolnym dzieci chętnie malują, rysują, lepią z plasteliny, wycinają wycinki, co wykonują dla zabawy.
Rysowanie dziecka jest formą ekspresji a nie „sposobem tworzenia piękna”, dlatego często bywa tak, że dorosły nie mogąc odgadnąć pyta: "co to jest?". Dziecko nie jest tylko biernym odbiorcą świata, ale także osobą czynnie uczestniczącą w tworzeniu rzeczy nowych i ich udoskonalaniu. Wszystko opiera się na żywych reakcjach emocjonalnych i przetwarzaniu rzeczywistości (w zabawie lub w twórczości plastycznej). W wyniku tych przetworzeń, niejednokrotnie powstają dzieła o znacznej wartości artystycznej. Dziecko posługuje się swoistym językiem graficznym. Dlatego warto docenić prace naszych dzieci-my jako dorośli nie potrafimy tworzyć w tak czysty i pełen emocji sposób.

Dzieci w tym samym wieku rysują podobnie:)

Około 5-6 roku życia dziecko wchodzi w stadium uproszczonego schematu – pojawiają się elementy figuralne stosowane z rozmysłem . Rysowane postacie lub przedmioty są uproszczone, zgeometryzowane, usztywnione, statyczne, kanciaste lub zaokrąglone. Budowa z figur powoduje, że rysunek dziecka pozbawiony jest proporcji, jest mało przejrzysty, monumentalny i archaiczny, a mimo to cechuje go oryginalność i świeżość. Rysunek w tym okresie charakteryzuje duża ilość kolorów i ciekawe kompozycje.

W 7 roku życia pojawia się udoskonalony i wzbogacony schemat. Linie stają się giętkie i płynne, ale rysunek nadal jest nieproporcjonalny – to co ważne jest na pierwszym planie. Pojawia się tematyka, a kolorystyka staje się bardziej naturalna, pojawia się ruch i profil rysunku. Dziecko dokonuje w rysunku ekspresji swoich przeżyć.

Inne formy twórczość plastycznej to ulepianie , wycinanki, wydzieranki itp. W ulepiankach dziecko 3-4 letnie przeważa forma jednoczęściowa (np. pionowo stojący wałek to człowiek). W dalszych fazach wieku przedszkolnego wzbogaca się tematyka ulepianek dzieci (w starszych grupach przedszkolnych są one już w pełni trójwymiarowe).

"Dziecko ma w sobie naturalną potrzebę wyrażania sobie samemu i innym tego co myśli, co czuje." Aby dziecko mogło wyzwolić swój wewnętrzny świat posługiwać się właściwymi mu sposobami ekspresji słowem mówionym, aktywnością plastyczną i muzyczną trzeba uszanować jego spontaniczność, nie należy lekceważyć dziecka czy traktować jego inicjatywy z obojętnością.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karina dnia Wto 10:22, 15 Gru 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karina




Dołączył: 20 Wrz 2009
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 19:47, 29 Gru 2009    Temat postu: Minął już świąteczny czas...

ZAPAMIĘTAJ TEN WIECZÓR NA DŁUŻEJ
/Andrzej Sobczak/

Pierwszej gwiazdki poszukaj na niebie,
Gdy ją ujrzysz, daj wszystkim nam znak
I siądziemy radośni przy stole,
Jak tradycja nam każe od lat.

Puste miejsce zostawię dla gościa -
- Nikt tej nocy nie może być sam...
I opłatkiem przełamią się wszyscy,
Bo pokój należy się nam.

Zapamiętaj ten wieczór świąteczny,
Zapamiętaj - przecież tego jest wart!
Zapamiętaj ten wieczór świąteczny,
Ukryj w sercu, przechowaj, weź w dorosły go świat!


A gdy dzwony zadzwonią w oddali,
Zaśpiewamy kolędę na głos,
Bo raz jeden się zdarza dzień taki,
Że silniejsze jest dobro niż zło!

Zapamiętaj ten wieczór świąteczny,
Zapamiętaj - przecież tego jest wart!
Zapamiętaj ten wieczór świąteczny,
Ukryj w sercu, przechowaj, weź w dorosły go świat!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karina




Dołączył: 20 Wrz 2009
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 11:36, 10 Mar 2010    Temat postu:

KLUCZ DO UCZENIA SIĘ - ROZWIJANIE TWÓRCZEJ AKTYWNOŚCI DZIECI

Dziecko od pierwszych chwil na świecie chce radośnie w nim uczestniczyć - poznawać... zmieniać...tworzyć... Otwiera się ku światu, pragnie zaspokoić swoją ciekawość, stuka, wącha, smakuje, dotyka, sprawdza. Od najmłodszych lat ma swój udział w tym, kim się staje i kim będzie. Wszystkie dzieci mają twórcze podejście do życia, a zadaniem dorosłych jest rozwijanie, inspirowanie, podsuwanie pomysłów. Powinniśmy umożliwić dziecku samodzielne próbowanie, eksperymentowanie, wyrażanie.
To od rodziców oraz nauczycieli zależy m. in., czy stworzymy dziecku ciekawe sytuacje, które dadzą mu możliwość podejmowania różnorodnych form aktywności, czy zachęcimy do podejmowania różnorodnych działań.
Prowadzony w naszych przedszkolach Klucz do Ucznia się jest najlepszym przykładem oraz skarbnicą pomysłów na wspieranie dziecka w jego twórczych poszukiwaniach.
Istotną rolę w tworzeniu warunków do rozwoju twórczej aktywności dziecka odgrywa nauczyciel lub rodzic wchodzący w tę rolę podczas pracy z dzieckiem w domu:) Osoba prowadząca zajęcia organizuje sytuacje inspirujące np. tekstem literackim, muzyką, barwnym opowiadaniem, wywołanymi przeżyciami. Nauczyciel powinien być osobą inicjującą i organizującą nie tylko warunki, materialne – środki, materiały, narzędzia, ale także emocjonalne – odpowiednia atmosfera, sposoby pracy z dzieckiem, a więc to wszystko, co daje dziecku poczucie swobody, bezpieczeństwo i pewność, że jest bezpieczne i w pełni akceptowane.
Dla wszystkich osób pracujących KdU ważne są pewne reguły towarzyszące podczas zajęć. Dorosły podczas zajęć ma pełnić rolę przewodnika, opiekuna prowadzącego dziecko podczas zajęć. Wszelka jego ingerencja powinna być odpowiednio stosowana. Nie może ona hamować aktywności dzieci czy sprowadzać na niewłaściwe tory. Dorosły musi zachęcać dzieci do podjęcia lub kontynuowania pracy, rozwijać wątpliwości, niejasności poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania, podsuwać ewentualne przykłady rozwiązań.
Doświadczenia twórcze z dziećmi powinny być organizowane ze świadomością, że najważniejszy jest sam proces tworzenia, eksperymentowanie z tworzywem, rozbudzanie wrażliwości i dziecięcej wyobraźni.

Podejmowane już w wieku przedszkolnym działania takie jak udział dziecka w zajęciach KLUCZA DO UCZENIA SIĘ pozwolą wdrażać dzieci do aktywnego i odważnego podejmowania problemów. Wzbudzając twórczą lub badawczą postawę u najmłodszych kształtujemy w przyszłości ludzi chętnych do odkrywania i kreowania pożądanych wartości duchowych i materialnych.


LITERATURA TEMATU:
D. Chrzanowska., Dziecko w wieku przedszkolnym, Warszawa 1978.
R. Gloton, C Cero., Twórcza aktywność dziecka, WSP, Warszawa 1985.
J. Uszyńska-Jarmoc., Twórcza aktywność dziecka, Białystok 2003


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karina dnia Śro 12:03, 10 Mar 2010, w całości zmieniany 6 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karina




Dołączył: 20 Wrz 2009
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 12:07, 10 Mar 2010    Temat postu:

Janusz Korczak pisał:

„Jeśli umiecie diagnozować radość dziecka
i jej natężenie, musicie dostrzec, że najwyższą jest
radość pokonanej trudności, osiągniętego celu,
odkrytej tajemnicy. Radość triumfu i szczęście
samodzielności, opanowania, władania”.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karina dnia Śro 12:08, 10 Mar 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mirka




Dołączył: 30 Wrz 2009
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Orzesze
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 9:45, 16 Mar 2010    Temat postu:

" NIE DA SIĘ LATAĆ ZE ZWIĄZANYMI SKRZYDŁAMI,
- OD SAMEGO GADANIA SIĘ ONE NIE ROZPOSTRĄ"
J. Korczak


Zachęcamy rodziców i nauczycieli do skorzystania z pakietu różnorodnych zajęć, które w ciekawy sposób pomoga im w pokonywaniu problemów wychowawczych, z którymi spotykają się codziennie. Pakiet Alter Edukacja; więcej informacji: [link widoczny dla zalogowanych] alteredukacja.pl


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karina J
Gość






PostWysłany: Śro 17:43, 24 Mar 2010    Temat postu: OBUDŹ W SOBIE DZIECKO

Zaproszenie do wspólnej zabawy z dzieckiem

Dzieci posiadają nieograniczoną fantazję, potrafią wyobrazić sobie niesamowite rzeczy, miejsca i zdarzenia. Chciałabym zachęcić DOROSŁYCH do włączenia się w zabawę z dzieckiem. Propozycją tematu może być np. tajemnicza kraina zamieszkała przez dziwne stworzenia...albo kraina zabawek w której zawsze panuje radość. Dzieci chętnie podejmą próbę "stworzenia" dziwnego świata, a rodzic może podsuwać najdziwniejsze pomysły - pewnie dziecko wielokrotnie zaskoczy Państwa swoimi historyjkami:)

Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą ci rozwinąć kreatywność.

Ćwiczenie 1 - co by było gdyby?
Ułóż listę pytań i zastanów się, co bo było gdyby:
- drzewa rosły do góry nogami
- nie było komputerów
- żarówki świeciły na czarno
Ćwiczenie ma na celu rozwinięcie abstrakcyjnego poziomu myślenia

Ćwiczenie 2 - nowe potrawy
Zastanów się nad nietypowymi połączeniami potraw, np. lody z czosnkiem, krem czekoladowy z musztardą.

Ćwiczenie 3 - co można zrobić z...
Polega na wymyśleniu jak największej liczby zastosowań dla przedmiotów, np.: gazety, szklanki, mydelniczki, śrubokręta.

Ćwiczenie 4 - co zrobić z ...
Wybierz się na spacer do parku lub lasu. Pozbieraj patyczki, liście, żołędzie, kwiaty, gałęzie itd. Zastanów się, jak możesz je wykorzystać.

Ćwiczenie 5 - odkryj na nowo!

Ćwiczenie polega na odkrywaniu nowych właściwości przedmiotów i uczy sztuki obserwacji. Wybierz dowolny przedmiot i spróbuj go "zbadać" za pomocą zmysłów, których nie używasz zbyt często np. dotyku i smaku. Możesz również obejrzeć przedmiot pod różnym kątem albo pod powiększeniem. (zabierz dziecko na wiosenną łąkę...podczas spaceru obserwujcie budzącą się do życia przyrodę)
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum projektu "Równi i Zintegrowani" Strona Główna -> Forum Równi i Zintegrowani Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin